Filtr dolnoprzepustowy Car Audio

Wzmacniacz samochodowy

Filtr powstał na zlecenie kolegi i został wmontowany do chińskiego wzmacniacza 200W (czytaj 20). Zwrotnica aktywna do subwoofera nie jest trudnym do wykonania układem, jednak w Car Audio mamy do dyspozycji jedynie pojedyncze zasilanie. Można użyć przetwornicy do uzyskania napięcia -12V, jednak prościej stworzyć sztuczną masę na dzielniku rezystancyjnym i wzmacniaczu operacyjnym.

Schemat sztucznej masy na wzmacniaczu operacyjnym

Na wyjściu powyższego układu otrzymujemy 6V, które od teraz jest masą standardowego układu filtru dolnoprzepustowego. Na wejściu oraz wyjściu filtru należy zastosować kondensator w celu odseparowania składowej stałej. Schemat całego filtru:

Schemat filtra dolnoprzepustowego do subwoofera zasilanie pojedyncze

Zamiast rezystorów 56k można wstawić potencjometr 50k z szeregowym rezystorem 10k i regulować częstotliwość odcięcia. W powyższym układzie, jak zresztą w każdym urządzeniu elektronicznym ogromne znaczenie ma odpowiednie poprowadzenie ścieżek masy i zasilania oraz jego poprawna filtracja i stosowanie kondensatorów odsprzęgających 100n przy każdym układzie scalonym. Jeśli zasilamy końcówkę mocy i powyższy filtr z jednego źródła zasilania (w tym przypadku +12V z akumulatora) konieczne jest odseparowanie napięcia zasilania końcówki od napięcia filtra przez prosty układ złożony z rezystora 100om i kondensatora 1000uF. Bez takiego „stabilizatora” po podłączeniu filtra do końcówki mocy następuje wzbudzanie całego układu poprzez spadki napięcia na zasilaniu. Można to zaobserwować w postaci falowania membrany głośnika z częstotliwością kilkudziesięciu Hz.

Wzmacniacz z wmontowanym filtrem DP Wzmacniacz z wmontowanym filtrem DP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.